12 בספט׳ 2015

הזמן הצהוב

הנתצי"ם של תל אביב קמו לתחייה. הם היו שם כל השנים, אבל בשבועות האחרונים הם נצבעו שוב מחדש, והצבע הצהוב שדהה חזר לזרוח בעיר. עד היום אף אחד לא התייחס אליהם ברצינות. לא עוד. תעשו סיבוב קצר ברחוב אלנבי ותגלו שאפילו הקופה של אבי סופר, דופקת פחות מהקופה של העיריה. צבא פקחים בכל נתיב. חשבתם שנתצי"ם. זה ראשי תיבות של נתיבי תחבורה ציבורית - טעיתם. נתיבי ציד. זה מה שזה.

אבל - אנחנו בעד - כך צריכה להתנהל עיר בעתות שלום, בטח  בתקופת חירום, כשבצנטרום של העיר, משתילים רכבת קלה. 

רק דבר אחד מפריע לנו, ובגלל זה כל ההקדמה - הצמתים.

אחרי שהפקיעו מאיתנו, נהגי כלי הרכב הפרטיים, את הדרכים לטובת החפירות, ובצדק.
אחרי שהפקיעו מאיתנו נתיבים לתחבורה ציבורית, ובצדק.
אחרי כל זה, חייבים לשחרר את הצמתים, מהאוטובוסים בכלל, ומאלה הדו מפרקיים בפרט.

זה פשוט לא הגיוני. כל אוטובוס שנכנס לצומת מבלי יכולת לחצות אותה, הופך לחומה לרגע. בשעות השיא, כשכל אוטובוס כזה, שיוצא מצומת מוחלף בחברו, שמגיע מיד לאחריו, הופכת תל אביב לעיר שבליבה חומה. האוטובוסים מתחלפים, החומה נשארת וחוסמת את העיר כולה.
כך, אחרי שהשתרכנו לאיטנו, בנתיבי התנועה לרכב פרטי, איננו מצליחים לחצות את הצמתים, משום שנהגי אוטובוס החליטו להיכנס לצומת, על אף שידעו שאין להם סיכוי לחצות אותו. שחרור הצמתים הוא "החצי השני", של  האכיפה בנתצי"ם.

החוק ממילא אוסר על כניסה לצומת לא פנוי. תקנה 65 לתקנות התעבורה קובעת כי" "לא יכנס נהג רכב לצומת אלא אם ביכולתו לעבור ולהמשיך בנסיעתו ללא הפרעה גם אם תמרור הכוונה (רמזור) מתיר כניסה לצומת..". כל שצריך הוא להחמיר את הענישה ולהגביר את האכיפה.

צריך להסמיך את הפקחים שאוכפים את הבלעדיות של תחבורה ציבורית בנתצי"ם,  לפעול גם לאכיפת תקנה 65. שימו פקח כזה בצומת של מנחם בגין ורחוב הגליל, ועל פי חישוב זעיר, של 1000 ש"ח קנס לכל רכב שלא הצליח לחצות את הצומת, תגיעו ל 200,000 ש"ח קנסות לשעה. כן לא טעינו, לשעה. 
צריך לשלש את הקנס על אוטובוסים שהם עיקר הבעייה. בצד העדיפות שיש להם בנתצי"ם, יש להקפיד איתם במיוחד בצמתים. הטלת קנסות על נהגי האוטובוס, תפחית את התופעה של חסימת הצמתים כמעט לחלוטין.
צריך, כמו בחו"ל, לסמן את הצמתים ברשת צהובה, המסמנת את מתחם הצומת האסור לכניסה. כך הנהגים ידעו לאן אסור להם להכנס, וכך יווצר סוג של שיימינג, שלפחות לגבי חלק מהנהגים יהיה אפקטיבי.
אין ברירה, העיר פקוקה, זמן העבודות על הרכבת הקלה הוא הזמן הצהוב. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה