6 בנוב׳ 2015

ולתפארת מדינת ישראל....

ערב יום העצמאות ה -67, הוא הזדמנות מצוינת להודות למנדט הבריטי, שלפחות בנושאי תכנון ובנייה ותשתיות הביאנו עד הלום.
מה היינו עושים, ללא פקודת בנין ערים, שתוקנה לראשונה כבר ב- 1921, ועד היום, 67 שנים לעצמאות ישראל', מהווה את שכבת הבסיס של החקיקה הישראלית בתחום התכנון והבנייה.

מה היינו עושים ללא  R/6, RP/50, חפ/229, תוכנית גדס (זו התל אביבית וזו הירושלמית), כולן תוכניות מנדטוריות, שגם היום, 67 שנים לעצמאות ישראל, למרות אין ספור נסיונות לבטלן, הן תמיד צפות וחוזרות אל תוך השיח התכנוני.
איך הייתה נראית ירושלים ללא סר רונלד סטורס מושל ירושלים שתיקן את התקנה שקבעה כי הבנייה בירושלים תהיה באבן ירושלמית.
מה היינו עושים ללא עשרות המחצבות שהוקמו בתקופת המנדט, וחלקן עדיין מהווה את התשתית לבניה ועבודות תשתית בארץ ישראל.
כיצד הייתה נראית מערכת מסילות הברזל במדינת ישראל ללא התשתית המסילתית שהונחה בתקופת המנדט הבריטי.
ראו את המאבקים להרחבת נמלי הים הקיימים וזכרו שגם את נמל חיפה הקימו הבריטים בתקופת המנדט.
בדקו את התשתית התעופתית של מדינת ישראל, בוודאי לא תתפלאו לגלות שמרבית שדות התעופה הקיימים בישראל הוקמו אף הם על ידי הבריטים בתקופת המנדט.
במילים אחרות, הבריטים, בתקופת המנדט שנמשכה 28 שנים, הצליחו, מקום שבו אנחנו מצליחים פחות במשך 67 השנים האחרונות.

השאלה המעניינת היא כמובן למה?

תשובה לשאלה זו לא תמצאו כאן, והיא בוודאי שווה עבודת מחקר רצינית יותר, שאם תעשה, אולי תסייע אולי להבין אם ומה אנחנו לא עושים נכון.
בכל מקרה פטור בלא כלום אי אפשר, ולמרות שלא עשינו עבודות מחקר רצינית, ננחש שסיבה אפשרית לתנופת פיתוח התשתיות במנדט הבריטי היא מה שמכונה היום "משילות".
כלומר, המנדט הבריטי, קיבל את החלטותיו על פי האינטרסים שלו. מקום בו היו קונפליקטים בין מטרותיו ויעדיו של המנדט הבריטי לבין מטרות ויעדי האוכלוסיה, אתם יכולים לשער איזה אינטרס גבר. במובן זה ארץ ישראל כולה הייתה סוג של NIMBY, מבחינתם של הבריטים. הוסיפו לכך את ההתיישבות הדלילה בארץ ישראל של אותם ימים, הקיטוב בין האוכלוסיות, והעדר מודעות. כל אלה יחד הובילו להעדר חסמים שאיפשר מרחב פיתוח כל כך אינטנסיבי.
הניחוש השני הוא סדרי עדיפויות. פיתוח התשתיות בתקופת המנדט הבריטי היה יעד אסטרטגי, ולכן, היה בראש סדר העדיפויות של המימשל המנדטורי, וזכה לעדיפות תקציבית. חלק ניכר מפיתוח התשתיות לא נעשה כדי שיהיה טוב ליהודים, אלא כדי שיהיה נכון לבריטים. כדי לאפשר את האחיזה והשליטה בארץ ישראל. כדי להוות בסיס אסטרטגי של האימפריה.


כך או כך, יהיו הסיבות אשר יהיו, אחרי אין ספור תיקוני חקיקה שנועדו לקדם פיתוח תשתיות בישראל, וערב תיקוני חקיקה נוספים, צריך להודות למנדט הבריטי שלפחות בתחום התשתיות הניח יסודות איתנים לתפארת מדינת ישראל....... 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה